Lauwe-Vidaigne-Lauwe

Auteur: Frederik Blieck

23

FEB
2014

image

Ondertussen is de kop eraf en zitten we alweer aan rit 4. Het voorspelde zacht weer was zoals beloofd van de partij net zoals de meeste clubleden. Stipt 9h00 werd het startschot gegeven en trok groep 1 en 2 gezamenlijk richting Lauwe in gestrekte draf. Op het programma : de eerste toertocht van 2014, de 5e fietsrally Lauwe – Vidaigne – Lauwe, georganiseerd door WTC De Bockorduwers.

In Lauwe aangekomen werd er met de klakke rondgegaan voor de inschrijvingen en konden de PK’s definitief bovengehaald worden. Over de rit kunnen we kort zijn : een nerveuze start, veel putten en wegdek in slechte staat, veel bochtenwerk en kruispunten met als gevolg dat er al eens aan velo moest gesleurd worden. Maar blijkbaar had iedereen de nacht ervoor de schaapjes goed geteld zodat aan het einde van de rit eerdergenoemd beestje de preute niet af was. Al kan dat ook aan de bevoorrading gelegen hebben onderweg : het keuzepalet was enorm : sinaasppelen, Jaffa-appelen, oranje-appelen en appelsienen, al is het subtiele smaakverschil tussen eerdergenoemden enkel weggelegd voor de geoefende proever. Een welgemeende proficiat aan iedereen voor het vlekkeloze parcours.

Maar uit de ogenschijnlijk vlot verlopen toertocht kunnen we toch enkele conclusies trekken :

1. Hou u ten allen tijde aan de rechterkant van de weg want als ge ne keer argeloos linkse neigingen zou hebben dan kan dat leiden tot ongewenste intimiteiten met ‘platte’ neveneffecten. Safety first. Vraag maar aan de zwartrijder binnen Verada-Follens. Conclusie … niet meer doen want anders riskeert ge dat er een schutkring rondom uwen velo wordt opgetrokken en dat ge met uw neus meer in de wind komt te rijden dan ge wenst. Eigen schuld dikke bult als ge goeie raad in de wind slaat.

2. Indien ge moeite hebt om de paarden onder uw motorkap in bedwang te houden dan speelt ge met uw leven want moeder-kloek is daar niet content mee, en gelijk heeft ze. Het moge duidelijk zijn dat haantjesgedrag gelijk staat met ‘een kieken zonder kop’. Dus … niet meer doen, temeer daar de locomotieven van dienst, Gianni en Johan voorbeeldig kopwerk verrichten waarvoor onze oneindige dank.

3. Als ge aan het koersen zijt dan moet ge toch een beetje op uwen zak, buzze of pulle letten want als ge uwen zak loslaat dan staat het hele peloton stil. Enfin … niet meer doen.

Rest er mij nog een speciale vermelding te maken voor onze voorzitter die week na week als voorbeeld kan gelden. De ene week een voorbeeld van hoe het niet moet (maar blijkbaar wel kan). De andere week een voorbeeld van hoe het wel moet. We danken hem voor deze diversiteit en om zo’n rolmodel te zijn, al rolt het blijkbaar toch nog niet zoals het zou moeten en gewaagt hij van bergskes maar hij door mémé en pépé wordt voorbijgereden. Maar we hebben er het vertrouwen in dat het binnen enkele weken vlotter zal lopen bij de voorzitter, net zoals de andere clubleden met fysieke achterstand, als het winterspek als sneeuw voor de prille lentezon zal gesmolten zijn.